VOGA DENMARK
DET ER DET, DE UNGE VIL HA'?
Hvad er en verden uden fornyelse? Skal man være bange for at prøve noget nyt? Er man frisk på at bryde med traditionerne, erkende at man er blevet lidt ældre, og se verden gennem de unges øjne?
Verden forandrer sig, nyt kommer til, og moden skifter. Det er et faktum, og hvis man ikke vil erkende det, så kører verden såmænd bare videre, som om intet var hændt, og du efterlades på perronen. Så kan du sidde der med din walkman, dine pastelfarvede benvarmere, dit smalle læderslips og drikke Pisang Ambon.
Sådan skal det aldrig være på Vinhulen.dk. Vi har øjnene spærret op på vid gab, er klar til nyt, når der sker noget nyt i vinverdenen - men vi bevarer vor kritiske sans.
Lysten til nyt og den kritiske sans tændes med det italienske selskab Voga Italia's indtog på det danske marked for vin på designerflasker - rettet mod markedet for unge med lyst til vin på en ny måde...
Er det en dille, er det langtidsholdbart?
VOGA Italia eksporterer i skrivende stund til hele 62 lande over hele verden, og blandt andet i vort naboland Norge er vinene kendte og udbredte.
På Vinhulen.dk sover vi med støvlerne på! Forberedt på at være langtidsholdbar, når noget rører sig indenfor italiensk vin. Vi har vort eget smagepanel, der hver uge tester vine fra Danmarks vinhandlere, men vi har også et særligt ungdomspanel, som fik kam til sit hår, da de skulle vurdere produkterne fra Voga Denmark.
Derfor præsenteres denne smagning på konceptets og de unges præmisser. Det duer simpelthen ikke at teste VOGA Denmarks koncept inden for de gængse rammer, da det ikke er tilpasset tradtionelle vindrikkere men i stedet primært henvender sig til yngre kunder - den nye generation af vindrikkere. Den skæve vinkel kan vi godt lide, og den forfølger vi i nærværende artikel. Nogle vil kalde det "poppet". Vi kalder det "nytænkning"!
På billedet til højre ser du (fra venstre mod højre) Karina, Saskia, Krista, Anne Sofie, Saranda og Mette. Annalise var lige ude af billedet et kort sekund. De 7 unge damer udgør vort smagepanel. Klare meninger om vin, vidende om hvad der rører sig i bylivet og med appetit på udfordringer!
Da vi første gang stødte på VOGA Denmark, var det til en vinmesse i Forum i København, hvor vi var omkring for at smage vinene og høre ideen bag. Vi aftalte med VOGA Denmark, at vi ville teste vinene i et andeledes setup end normalt. Vinene skulle indgå i et testmiljø, som minder mere om det miljø, som VOGA Denmark appellerer til.
Derfor testede vi denne aften både vinene som regulære vine og samtidigt som part af cocktails, så vi kom hele vejen rundt. Samtidigt udsatte vi smagspanelet for en række konkrete spørgsmål. Til venstre lukker Saranda og Mette øjnene og drømmer, som de får besked på i reklamematerialet fra VOGA Denmark.
Når man tester på 2 måder, er der naturligt 2 indgangsvinkler til vurderingerne. På den ene side vurdering af konceptet set med ungdommens øjne. på den anden side at vurdere konceptet ud fra den rene kvalitet i vinene.
Vi havde fra sortimentet fået tilsendt 4 vine:
VOGA Pinot Grigio (hvid)
VOGA Moscato (sød)
VOGA Pinot Grigio Premium Sparkling (bobler)
VOGA Quattro (rødvin)
Sammen med vinene lå beskrivelser og ikke mindst en nyopfindelse derhen, at der også var vedlagt drinkskort, hvor der var opskrifter på Cocktails, som man kunne lave indeholdende ovennævnte 4 vine - det er nyt.
Første skud på stammen var VOGA Pinot Grigio Premium Sparkling, der finder anvendelse som rene bobler og som ingrediens i drinks.
Som Sparkling er det en glimrende vin, som har mange facetter, dybde og velsmag og faldt i smag hos samtlige deltagere i smagepanelet. Den er ikke massiv og tæt - snarere sprød, lækker og først og fremmest festlig i glasset. Den kan sagtens matche markedet for italienske mousserende vine.
Den har ud fra et kvalitetsmæssigt synspunkt et niveau, som Vinhulen.dk vurderer ligger på 2 små glas.
Som cocktail/drink valgte vi at give den et skud sammen med Aperol - I Italien kaldes den drink Spritz, og den er voldsomt populær i hele Sydeuropa.
Herligt forfriskende drink, som er god som aperitif, tørstslukker i varmen eller bare en hyggedrink.
På billedet til højre ser du VOGA Sparkling blandet med Aperol (vermouth-type) i forholdet 2/1 med masser af is, som er den originale italienske opskrift. Nogle foretrækker lidt vand i, men det klarer isen løbende, så lad være med det.
Prisen er kr. 129,00 hos VOGADenmark.
Generelt kan man frygte, at et koncept der bygger på design og er vendt mod ungdommen kan få modvind i vinbranchen, der om nogen branche er helt traditionel og til tider stereotyp og fastlåst.
"Poppet", "pæne flasker gør det ikke alene" og lignende udtalelser er næppe forkerte at frygte, men det er der ingen grund til. I sidste ende bør og skal man kigge på kvaliteten af indholdet af flaskerne. Man må være åben for nye ting i enhver branche. Der var også en gang, hvor Supertoscanere var noget moderne noget på franske druer, som man vrængede næse af. Barolo var næsten ikke mulig at sælge i Danmark i 70'erne o.s.v. Alting har en start...
Næste vin på tapetet var den hvide Pinot Grigio. Her var smagepanelet på 7 piger ikke i tvivl. Den kunne de lide fra første mundfuld! Der var delte menninger om duften, men smagen var god.
Den hvide Pinot Grigio er rund og blød i smagen med vægt på balance og frugtet velsmag. Tyngdemæssigt er den lettere - netop beregnet til det yngre publikum, som oftest gerne vil have den frugtede smag, men ikke behøver syren. Krista var meget vild med denne hvide udgave.
Vinhulen.dk har selvfølgelig også en vurdering af vinen ud fra en mere traditionel kvalitetsvurdering. Vi må sige, at vinen er rigtigt velsmagende med klassiske toner af tropefrugt og stor blødhed i den lettere ende af tyngdeskalaen. Kvalitetsmæssigt vil vi vurdere vinen til 1 glas på vor 1/3 skala for italiensk vin.
Pinot Grigio hvidvinen koster kr. 89,00 hos VOGA Denmark.
Til højre ser du Jesper, som holder styr på meningerne om vinene og samler indtrykkene sammen til en fælles konklusion. Jesper er fast inventar omkring Vinhulen.dk og iøvrigt webmaster på
vinvinvin.dk. Ved siden af Jesper ser du et par drinks, som blev blandet. Den gul/grønne drink er netop baseret på Pinot Grigio tilsat ananassodavand - en opskrift fra importøren.
Det viste sig at falde heldigt ud. Hvidvin og ananassodavand er en herlig kombination, hvis du tilsætter masser af is, og det gjorde vi gerne. Herligt forfriskende og syrlig.
Så var turen kommet til Moscato, som er en sød vin baseret på druen Moscato. Dertil er vinen mousserende, hvilket generelt har gjort vinen populær, specielt blandt kvinder.
Her må vi sige, at det var kærlighed ved første blik og mundmuld. Alle som én havde pigerne kun positive ord til overs for denne herlighed, som koster kr. 99,00 hos Voga Denmark.
Igen har vi også på Vinhulen.dk en holdning til vinens kvalitet. Her må vi sige, at vi er helt enige med pigerne. Der er tale om en frisk vin med duft af hyldeblomst (som der skal være) og en god sødme, som netop i denne vin er lidt dæmpet til fordel for lidt flere syrlige toner.
Det giver en rigtig god balance mellem vinens komponenter, og man må faktisk sige, at vinen er bedre end mange andre Moscato'er, der er kommet over vort bord.
Denne vin har helt retfærdigt fået 2 glas på 1/3 skalaen - en høj raring. Det er imidlertid også et godt og velsmagende produkt.
Ovenfor har Karina et solidt greb om Moscato'en, mens det andet billede rummer et gruppefoto af Saskia, Karina og Krista med Moscato i glasset. Det skal dog med det samme siges, at de havde et glas hver :-)
Så var det blevet tid til aftenens sidste vin - Quattro. Det er en rødvin blandet på 4 druetyper.
Her må vi så til gengæld sige, at meningerne var lidt delte. Nogle i smagegruppen synes, at vinen var ok, mens andre synes, at smagen var for spids og alkoholtung.
Vinhulen.dk er enige i, at vinen falder knapt så heldigt ud. Den er helt hverdagsagtig og almindelig med lidt overvældende syre og en ret spids smag generelt. Det er spændende, at man blander 4 forskellige druer, men det er vor opfattelse, og den delte smagepanelet, at blødhed skulle have været det centrale i vinen. Det har den ikke. Det gør det helt essentielt, at såfremt du åbner flasken, så skal du have mad til p.g.a. syren. Den kan ikke opnå glas på Vinhulen.dk, da vor skala først starter ved god til virkelig god, og her er vi under.
Også Quattro skulle forsøges i drinks. Vi havde valgt en enkelt opskrift, som VOGA Denmark anbefaler - Quattro og cola med lidt citrus.
Det var ingen succes. Coca Cola gør straks smagen flad, brusen i Coca Cola'en dræber energien i vinen og derefter energien i Coca Cola'en. Lad os med det samme anbefale, at denne drink udgår af kortet, og at der uddeles en skideballe til den person, der har opfundet denne drink :-)
På billedet til højre ser du undertegnede bagved Krista og Anne Sofie, som holder henholdsvis Quattro og Sparkling.
Så var vi gennem vinene både som smagsoplevelser i selve vinene og som supplement til drinks. Det er ligesom konceptet hos VOGA. Vinene skal kunne anvendes bredt, når unge mennesker skal finde anvendelse for vinene.
På billedet til venstre kan du se smagepanelet i dialog om vinenes kvalitet og drøftelse af anvendelsesmuligheder blandet med alkohol og sodavand.
Smagepanelet fik også lejlighed til at drøfte de ting ved vinene, som er anderledes end det traditionelle udvalg, f.eks. design.
Her var der bred enighed om, at designet og flaskerne er lækre og udstråler kvalitet, mode, trendy stil - selv om der var uenighed om det smarte i "låget", som panelet fandt en smule for plastikagtigt. Der var ikke enighed om alternativer. Nogle ville kvalitetslåg, andre glaslåg. Et par stykker ville slet ikke foretrække låg - altså ingen afgørelse, og her må producenten frit vælge, og det har producenten gjort.
Panelet fik også lejlighed til at drøfte, hvorvidt man som ungt menneske fandt vinene spændende, og om man ville købe dem på restaurant, privat, på diskoteker m.v.
Der var tilslutning til at købe vinene privat og på restauranter, såfremt prisen holdes på et rimeligt niveau. På diskoteker og klubber vurderede smagepanelet, at drinks nok er at foretrække, selv om Sparkling er et godt bud på diskoteker og klubber.
At blande vinene med alkohol og sodavand var der blandede følelser omkring. Pinot Grigio og Aperol er fantastisk, men det kniber med nogle af de andre drinks, som kan blandes i attraktive farver, styrker med andre ingredienser.
Pigerne vendte tommelfingeren op på 3 vine, som virkelig faldt i smag. Kun Quattro fandt ingen nåde for de hårde damers vurdering. Måske er det mere en drengevin :-)
Der var også enighed om at huske på, at ungdommen ikke er så velhavende som den ældre generation. Derfor nytter det ikke at gøre vinene dyrere end vine på samme kvalitetsniveau. Det er vi helt enige i på Vinhulen.dk.
Ingen af vinene er dog overpriset for indeværende.
På billederne til højre og venstre kan du se reklamerne fra de enkelte vine fra VOGA Denmark.
Så var vi kommet til vejs ende i smagningen. Både testgruppe og Vinhulen.dk var enige om, at det var en interessant begivenhed at teste et nyt koncept på de danske vinhylder. Designet er nyt, indholdet er det samme som i andre vine. Man prøver ganske simpelt med et andet koncept til unge mennesker, og det mener vi på Vinhulen.dk og i panelet, at man fra VOGA's side er sluppet heldigt fra.
Verden lever af fornyelse, forandring og fremskridt. Ingen er nogensinde kommet langt ved at gå i andres fodspor. Lad det være slutreplikken på en god aften med en godt koncept, som helt sikkert vil vinde venner i Danmark.
Se mere om vinene på
VOGA Denmark
Copyright 2011
Vinhulen.dk